ЛІТЕРАТУРНІ ДИКТАНТИ 10,11 КЛАСИ
Літературні диктанти
І.Нечуй-Левицький. «Кайдашева сім'я»
1.Яка частина прізвища Нечуя-Левицького є його літературним псевдонімом?
2.Хто з героїв повісті «був чоловік гордий, упертий, не любив нікому кланятися»?
3.Хто був головою в сім'ї Кайдашів?
4.Який засіб сміху використовує автор, показуючи, як саме Кайдашиха їде до Баташів?
5.Скільки днів після похорону батька сім'я жила в мирі?
6.Як назвала себе Кайдашиха, розповідаючи, як її ображають діти?
7.Хто з героїв повісті вважав, що вісь воза зламалася тільки тому, що снопи перевозили в неділю?
8.За що Мотря сподобаяася Карпові?
19.Хто з героїв повісті мав ніжну, поетичну вдачу?
10.Який серйозний злочин учинила Мотря проти Кайдашихи?
11.Чому Мелашка пішла з дому?
12.Яким ремеслом заробляв Омелько Кайдаш?
Відповіді. 1. Нечуй. 2. Карпо. 3. Кайдашиха. 4. Гумор. 5. Три. 6. Сиротою. 7. Кайдаш.8.Мала серце з перцем. 9. Мелашка. 10. Виколола око. 11. Через приниження свекрухою. 12. Стельмахуванням.
І.Нечуй-Левицький. «Єремія Вишневецький»
1.Що перше побачив Єремія, коли прибув до колегії?
2.Що змусило козаків іти на мирову з військом Вишневецького?
3.Яку віру сповідувала мати Єремії?
4.Хто перший запропонував руку і серце Гризельді?
5.Хто був сватом у Єремії Вишневецького?
6.Скільки днів гуляли весілля Єремії? 7.Чим здивував панів польських Єремія у свій день народження'?
8.Для чого Максим Кривоніс зібрав людей у діброві?
9.У якому місті Вишневецький люто покарав тих, хто відмовився йому коритися?
10.Хто врятував життя Гризельді та її синові?
11.Скільки тривала облога польського табору біля Збаража?
12.Хто був дід Єремії Вишневецького?
Відповіді. 1. Хрест. 2. Голод. 3. Православну. 4. Заславський. 5. Король. 6. 14 днів. 7. Обсипав Лису гору сіллю. 8. На Чорну Раду. 9. У Немирові. 10. Тодозя. 11. 7 тижнів. 12. Байда.
Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
1.Твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» за жанром є...
2.У 1903 році твір «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» вийшов під назвою...
3.Остаточний духовний злам Чіпки стався після того, як його...
4.«Розбишацька дочка», «тихий янгол» - так у творі названо...
5.«А то вона, її тиха мова гасила його лютощі. Як почне, бувало, його умовляти. - та словом, як повивачем, зів'є... За те Чіпка... душі не чув у їй. Що... не скаже, усе послухає». Про кого ці рядки?
6.Хто з нащадків Мирона Ґудзя успадкував дух козацтва?
7.«Своя сорочка ближча до тіла», «як багатство, то й щастя» - ці прислів'я часто вживав...
8.За часів кріпацтва село Піски належано...
9.«Старе серце завжди шукає, де б його погрітися, кому б його посвітити на прощання своїм погаслим світом... Генеральша до людей давно охолола. Люди самі шукають тепла та світу. Де світ, там і тепло. А тепла у старім серці на макове зерно... Кому ж його оддати?» Генеральша віддана своє тепло...
10.«Палкий, як порох, сміливий, як голодний вовк, він усіх побивав, над усім верховодив... А насміятися над ким, украсти, одняти що - йому дай! Хто заніс Луценкові ворота й почепив на самім версі столітнього дуба? Хто в Тхорихи-вдови вимазав дьогтем ворота? Хто пустив погану славу на багатирку Шрамченкову дочку?.. Не одна й не дві матірки плакало на Махамеда, як його прозвати старі баби. Не один парубок або й чоловік, покуштувавши на кулачках Махамедового «безміна», по-хиріє-похиріє та через півроку й на той світ переступить... А горілку пити, гуляти - Махамед усім п'янюгам привід дає!» Ця характеристика стосується...
11.Який перший злочин учинив Чіпка з товаришами?
12.3а що заслали Чіпку на каторгу?
Відповіді. 1. Соціально-психологічним романом. 2. «Пропаща сила». 3. Вигнали із земства. 4. Галю Ґудзь. 5. Про бабу Оришку. 6. Онук Максим. 7. Грицько Чупруненко. 8. Панам Польським. 9. Котам. 10. Максима Ґудзя. 11. Убив панського сторожа під час пограбування. 12. За те, що разом із бандою на хуторі вирізав безвинних 8 чоловік сім'ї козака Хоменка.
Борис Грінченко. «Каторжна», «Дзвоник»
1.Яку організацію разом зі своїми соратниками заснував Б.Грінченко?
2.Яке лексикографічне видання уклав Б.Грінченко?
3.Продовжте речення: «Б.Грінченко був одним із перших в українській літературі, хто писав твори...»
4.Композиційно оповідання Б.Грінченка «Каторжна» складається із... частин.
5.Закінчіть речення: «Навіть хлопці та дівчата на вулиці хоч і не так часто звали її каторжною, але ж і на ймення мало коли звали, а як звали, то все ж із додатком:...»
6.Про кого з персонажів сказано: «Ох, і любила ж вона! Так любила, що всю душу віддала і назад не думала брати». Кого вона так покохала?
7.Яка художня деталь є символічною в оповіданні «Дзвоник»?
8.Про кого і в якому творі йде мова у рядках: «Добрі люди помітили, що вона голодує, почали закликати її до себе обідати, а потім якось поклопоталися за бідну сироту, щоб узято її до сирітського дому»?
9.Які прізвиська давали діти головній героїні оповідання «Дзвоник»?
10.Назвіть ім'я подруги головної героїні оповідання «Дзвоник».
11.Який прийом застосовує Б.Грінченко, коли пише, що для героїні оповідання «Дзвоник» на зміну напівголодному існуванню прийшло сите життя, на зміну латаному лахміттю - сезонна одежа, спання «на голому полу» змінив сон на м'якому ліжку ?
12. Із яким твором світової літератури споріднене оповідання Б.Грінченка «Дзвоник»?
Відповіді.1. БратствоТарасівців.2. «Словарь української мови». 3. «Для дітей про дітей». 4. З трьох частин. 5.«Ота каторжна Докія». 6. Про Докію; покохала Семена. 7. Дзвоник. 8. Про Наталю з оповідання «Дзвоник».9. Селючка, Ляпало, Середа. 10. Оксана. 11. Антитезу. 12. «Олівер Твіст» Чарльза Діккенса.
Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля», «Сава Чалий»
1.Назвіть справжнє прізвище І.Карпенка-Карого.
2.З діяльністю якого театру була пов'язана родина І.Карпенка-Карого?
3.В образі якого сценічного героя п'єси І.Котляревського «Наталка Полтавка» виступав І.Карпенко-Карий ?
4.Назвіть два твори письменника, об'єднаних однією темою.
5.У якому творі І.Карпенко-Карий використав факти із життя родини Тобілевичів?
6.Із яким твором видатного французького драматурга перегукується твір «Мартин Боруля»?
7.Назвіть твір та героя, про якого сказано: «Був і писарем в пітейній конторі, був обер-об'їждчиком, був прикащиком по економіях, держав биржу в городі, служив у маклера, - скрізь важко! І роботи до біса, і користі мало, а тілько схибив де - рощот, і бігай, шукай місця...»
8.Який твір на історичну тематику вважають вершинним у творчості І.Карпенка-Карого?
9.Кому з персонажів належать слова: «Чую, як мені легше робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, - попелом стала»?
10.«Пора і нам почать зненацька нападать, і різать, і палить напасників», - заявляє... із твору І.Карпенка-Карого...
11.Укажіть кульмінаційний момент твору «Сава Чалий».
12.Визначте тему твору І.Карпенка-Карого «Мартин Боруля».
Відповіді. 1. Іван Тобілевич. 2. З театром корифеїв. 3. Возного. 4. «Сто тисяч», «Хазяїн». 5. «Мартин Боруля». 6.«Міщанин-шляхтич» Мольєра. 7. «Мартин Боруля»,Тарандалєв. 8. «Сава Чалий». 9. Мартину Борулі. 10. Гнат Голий, «Сава Чалий». 11. Під впливом Шмисельського Сава Чалий переходить на бік гетьмана Потоцького. 12. Прагнення заможного хлібороба стати дворянином.
М.Старицький. «Облога Буші»
1.Якого року відбуватися події, шо описуються в повісті?
2.Що означає назва - Буша?
3.Кому належав замок «Орлине гніздо»?
4.Про кого з героїв повісті сказано: «Вродливого личенька риси і елегантні, й шляхетні; в чорних стиснутих трохи бровах криється непорушна воля й відвага»?
5.Як загинула мати Орисі?
6.Хто був парламентарем від ляхів?
7.Хто випустив кулю у груди сотникові?
8.У якому містечку познайомились Орися і Катря?
9.Що наснилося головній героїні повісті? 10. Хто врятував маленьку Орисю від ляхів? 11. Хто за національністю був Антось?
12. Визначте жанр твору Михайла Старицького «Облога Буші».
Відповіді. 1. 1654 р. 2. Торговий майдан. 3. Роду Чарнецьких. 4. Про Орисю. 5. Ляхи спалили живцем. 6. Антось Корецький. 7. Орися. 8. У містечку Бар. 9. Калина та явір. 10. Баба. 11. Поляк. 12. Романтична історико-пригодницька повість.
Поезія М.Старицького
1.Який твір М.Старицького написано у формі заклику?
2.Який із віршів письменника М.Лисенко поклав на музику?
3.Який літературний прийом ужито в рядках: «Нічка поклала всіх, еоном окутала - ані шелесне в гаю!»?
4.Кому М.Старицький присвятив свій твір«Гетьман»?
5.До кого звертається поет у вірші «Виклик»?
6.Визначте жанр твору «Гетьман».
7.Який літературний прийом ужито в рядках: «Сядем укупі ми тут під калиною - і над панами я пан»?
8.Про якого українського гетьмана йдеться в однойменному творі М.Старицького?
9.Визначте вид римування:
На вас, завзяті юнаки,
Що полюбили Україну, Кладу найкращі гадки,
Мою сподіванку єдину.
10.Коли відбуватися події, описані у творі «Гетьман»?
11.Яку синтаксичну фігуру вжито у рядку: «Вставайте, сини мої, квіти!»?
12.Символом чого є хрест у творі «Гетьман» М.Старицького?
Відповіді. 1.» До молоді». 2. «Виклик». 3. Метафора. 4. Дочці Людмилі. 5. До коханої. 6. Балада. 7. Гіпербола. 8. Про Богдана Хмельницького. 9. Перехресне. 10. У ніч Водохресну. 11. Риторичне звертання. 12. Символом України.
Творчість Івана Франка. Поезія
1.Яку назву мав перший в Україні революційно-демократичний журнал, засновником якого був І.Франко?
2.У якій збірці поета постав образ «вічного революціонера»?
3.Як І.Франко визначив жанр збірки «Зів'яле листя»?
4.Який твір І.Франко написав під впливом картини Рафаеля?
5.Як називається ліричний вірш, що складається з двох катренів і двох терцин?
6.Яку поезію І.Франко написав у формі сповіді ліричного героя?
7.Кому автор адресував слова «Ти взяв один з мого життя момент, і слово темне підшукав та вчене, і Русі возвістив: «Ось декадент!»?
8.Якій поетичній збірці І.Франка властиві філософічність і притчевість?
9.Герой якого твору воліє краще вмерти, аніж жити «в сітях брехні»?
10.Яка поезія починається словами «Я бачив дивний сон?»
11.Що символізують образи весни, громовиці, сонця і сіяча у циклі «Веснянки»?
12.Прототипами героїнь якої автобіографічної поезії були Ольга Рошкевич, Юзефа Дзвонковська, Целіна Журовська?
Відповіді. 1.Громадський друг». 2. У збірці «З вершин і низин» 3.Лірична драма. 4. «Сікстинську мадонну», 5. Сонет. 6.»Чого являєшся мені у сні?». 7. Критикові В. Щуратові.8. « Мій Ізмарагд». 9. Олександр Македонський із твору « Легенда про вічне життя». 10. «Каменярі». 11. Пробудження нових сил у суспільстві. 12. «Тричі мені являлася любов».
2. «Мойсей»
1.Що стало поштовхом до написання твору «Мойсей»?
2.Як сам автор визначив провідну тему його? 3.Який жанр твору «Мойсей»?
4.До кого звертається І.Франко у пролозі?
5.Хто і в якому творі вперше застосував терцини?
6.Куди Мойсей вів гебреїв через пустелю?
7.У чому полягає трагедія Мойсея?
8.Хто зумів накинути масі власну волю, збуджуючи ненависть до пророка?
9.Про що йдеться в легенді, яку розповідає Мойсей, аби врозумити гебреїв?
10.До кого висловлює любов Мойсей, кажучи: «Чого в серці тім повно! Якби знав, як люблю я тебе! Як люблю невимовно! Ти мій рід, ти дитина моя»?
11.Хто після смерті Мойсея став вождем?
12. У якому композиційному елементі виражено ідею твору?
Відповіді. 1. Революція 1905 р. в Російській імперії. 2. Смерть Мойсея як пророка, не визнаного своїм народом. 3. Філософська поема-притча. 4. До стражденного народу. 5. Данте в «Божественній комедії». 6. До «землі обітованої». 7. У ваганнях і сумнівах самого пророка. 8. Датан і Авірон. 9. Про те, як дерева вибирали собі царя. 10. До Ізраїлю. 11. Єгошуа. 12. У пролозі.
3. «Украдене щастя»
1.Де вперше було поставлено драму «Украдене щастя»?
2.Яка первісна назва драми?
3.Хто є її головними персонажами? 4.3а сюжетом якої народної пісні І.Франко написав драму «Украдене щастя»?
5.Чому Аннині брати не хотіли, щоб вона вийшла заміж за Михайла?
6.Що брати збрехати Анні про Михайла?
7.Від кого Анна дізналася про повернення Михайла з війська?
8.Як Миколі вдалося уникнути тюремного ув'язнення за вбивство?
9.Як зреагували селяни на появу Анни з Михайлом?
10.Для чого Михайло сказав, що сам заподіяв собі смерть?
11.Які проблемні рівні є провідними у творі?
12.Кому належать слова: «Анно, вспокійся, хіба ти не маєш для кого жити?»?
Відповіді. 1. У Львівському народному театрі товариства «Руська бесіда». 2. «Жандарм». 3. Анна, Микола Задорожний, Михайло Гурман.4. «Пісня про шандаря» 5. Не хотіли віддати їй законну частку спадщини. 6.Що він загинув на війні в Боснії. 7. Від куми Насті. 8.Через брак доказів.9.Осудили її поведінку.10. Щоб Миколу не посадили до в'язниці й Анна не залишилася самотньою. 11. Соціальний і психологічний. 12. Миколі
«Сойчине крило»
1.Який жанр твору «Сойчине крило»? 2.Коли починається дія у творі?
3.Звідки прийшов лист, якого отримав головний герой? 4.Якими словами починається лист?
5.Яку функцію виконує розлогий лист як особливий компонент твору? 6.Як називала головного героя кохана Марія?
7.Що здавввалося Марії, коли вона вкладала у лист сойчине крило?
8. Який вислів став життєвим кредом головного героя?
9. Яка ідея твору 10.Чим, на переконання головного героя твору, має бути напоєне людське життя?
11.Як закінчується твір?
12.У чому полягає особливість композиції?
Відповіді. 1. Новела. 2. Напередодні Нового року. 3. З Порт-Артура. 4. «Чи тямиш мене?» 5. Ретроспективи (повернення в минуле). 6. Томассо, Томассіно, Массіно. 7. Що се летить до коханого половина її душі. 8. Слова давньоримського поета Горація «Зберегти рівновагу духу!». 9. Кохання - нелегке почуття, і потрібно двом докласти зусиль, аби не втратити одне одного й зуміти пробачити всі скоєні помилки. 10. Красою і гармонією. 11. Марія повертається до свого коханого. 12. Сюжетні елементи викладено не послідовно, а навпаки, найнапруженіші моменти обриваються з волі героїні, яка пише листа, а також перемежовуються ліричними відступами -роздумами іншого персонажа про цей лист.
«Перехресні стежки»
1.Що символізує назва твору «Перехресні стежки»?
2.Кого зустрів Євгеній Рафалович, коли приїхав до провінційного містечка?
3.Що означає поняття «акустичне» місто?
4.Про кого у творі сказано: «Із уст, що тільки що так і бризкали симпатією та компліментами, лилися потоки неймовірного бруду, пліток і погані»?
5.Що почав відвідувати Рафалович, аби частіше бачитися з прекрасною панночкою
?6.Що стало душевною травмою Рафаловича?
7.Що попросила Реґіна прийняти у фонд організації Рафаловича?
8.Хто заради наживи вбиває лихваря Вагмана і краде в нього гроші?
9.Чого вимагає Рафалович, коли виходить із в'язниці?
10.З якою метою І.Франко використав у повісті «Перехресні стежки» застарілу лексику?
11.Хто спрямовує свій значний капітал і всю свою кмітливість на те, щоб економічно зруйнувати шляхту?
12.Що уособлює образ селянина, який заблукав у лісі?
Відповіді. 1. Життєві шляхи персонажів, які повсякчас перетинаються (перехрещуються). 2. Валеріана Сталінського, який був його домашнім інструктором у другому класі. 3. Що всі його мешканці знають усе одне про одного. 4. Про Валеріана Стальського. 5. Лекції з фортеи'яно. 6. Раптове одруження його коханої з іншим. 7. Коштовності. 8. Шнадельський і Шварц. 9. Аби староста привселюдно вибачився перед ним і визнав його невинним. 10. Для того, щоб передати колорит доби, яку описує, і своєрідність мови головних персонажів. 11. Лихвар Ватман. 12. Долю українського народу, який не знає, куди йому йти.
Михайло Коцюбинський
«На камені», «Цвіт яблуні», «Intermezzo»
1.Що було причиною ворожнечі між татарами в новелі «На камені»? 2.Чому твір має таку назву?
3.Про якого героя і з якого твору йдеться в поданому уривку: «Його струнка фігура в вузьких жовтих штанях та синій куртці, здоровий, засмалений морським вітром вид та червона хустка на голові прегарно одбивались на тлі блакитного моря».
4.«Вона спускалась тихо, поволі, несучи в одній руці порожній кухоль, а другою притримуючи фередже так, що тільки великі довгасті чорні очі, вимовні, як у гірської сарни, міг бачити сторонній». Про кого ці рядки?
5.Під впливом яких історичних подій написано новелу «Intermezzo»?
6.Від якої особи ведеться розповідь у новелі «Цвіт яблуні»? 7.Ким був батько дівчинки в новелі «Цвіт яблуні»? 8.Що означає, за поясненням автора, слово «Intermezzo»?
9.3 якого твору М.Коцюбинського ці рядки: «І чого не змогла зробити картина горя, те викликала радість природи»?
10.Що є кульмінацією твору «Intermezzo»?
11.Героєві якого твору належать ці слова: «Сонце! я тобі вдячний. Ти сієш у мою душу золотий засів -хто знає, що вийде з того насіння? Може, вогні?»?
12.Як називав себе М.Коцюбинський після написання новели «Intermezzo»?
Відповіді. 1. Джерело прісної води. 2. Бо події відбуваються на скелястих морських берегах. 3. Про Алі з новели «На камені». 4. Про Фатьму з новели «На камені». 5. Революції 1905 р. 6. Від першої особи. 7. Письменником. 8. Перепочинок. 9. З «Цвіту яблуні». 10. Зустріч із селянином. 11. Ліричному героєві з «Intermezzo». 12. Сонцепоклонником.
«Тіні забутих предків»
1.Де відбуваються події повісті «Тіні забутих предків»?
2.Які два роди ворогували між собою?
3.Між ким зароджується кохання?
4.Про кого автор каже: «...вона любила пишне лудіння, і немало десь піде грошей на шовкові хустки та дорогі згарди...»?
5.Про який рід ідеться у словах: «Всі вони були богомільні, любили ходити до церкви, і особливо на храм...»?
6.Як називатися пісні, що їх складала Марічка?
7.Яку роботу виконував Іван у наймах?
8.Як загинула Марічка?
9.Ким був Юра?
10.Хто такий чугайстер?
11.Як називається музичний інструмент, що сповіщає гуцулів про події в селі?
12.Що є епілогом твору?
Відповіді. 1. У Карпатах. 2. Гутенюки і Палійчуки. 3. Між Іваном та Марічкою. 4. Про Палагну. 5. Про Палійчуків. 6. Коломийки. 7. Пас овець. 8. Потонула в Черемоші. 9. Чарівником-мольфаром. 10. Добрий лісовий дух, що боронить людей від нявок. 11. Трембіта. 12. Сцена похорону.
Літературний диктант. Микола Григорович Хвильовий
1.Назвіть справжнє прізвище Миколи Хвильового. (Фітільов).
2.Яким числом захоплювався М. Хвильовий? (13).
3.Де народився письменник? (На Харківщині.)
4. Кому завдячує Микола Хвильовий тим, що рано перечитав російську класику? (Батькові.)
5. Яку найпотужнішу літературну структуру організував Микола Хвильовий? (ВАПЛІТЕ.)
6.Коли тривала літературна дискусія? (У 1925—28рр.)
7.Чи був членом КП(б) Микола Хвильовий? (Так.)
8. У літературі Микола Хвильовий спочатку заявив про себе як поет чи як прозаїк? (Як поет.)
9.Як про себе часто любив говорити письменник? (Я Хвильовий, бо хвилююся.)
10.Назвіть першу збірку новел Миколи Хвильового. («Сині етюди».)
11.Кому були адресовані передсмертні листи письменника? (Любові Уманцевій і товаришам.)
12.Як помер Микола Хвильовий? (Застрелився).
Літературний диктант. О. Турянський «Поза межами болю».
- «В албанських горах, нетрях, з голоду, холоду її душевного болю загинуло... (45 000 бранців)».
- «Тільки байдужа і скам'яніла гроза чорних хмар наче посилає їм лише одну думку — ... (смерть)».
- «Мов сонні марева, що душать сплячого, ...так виглядали їх обличчя під час ... (танцю)».
- «Серед виру танцю, крику й почувань тяжко ставало розібрати, де кінчався розум, а начиналось... (божевілля)».
- «Нараз він узяв мою руку у свою, стиснув її, нахилився до мене й голосом вістуна шепнув: «Є... (сонце в житті)».
- «Назад! Не смієш іти там! Це не корч! Глянь! Це... (моя дружина і мій син)!».
- «Обертаю кріс, прикладаю кінець дула до свого горла та кладу замерзлий палець на... (язичок)».
- «Із моїх очей продерлися дві великі, важкі сльози, гарячі, наче... (кров)».
- «...як його уста, все складені до іронії і глуму, ціле його запале, бліде й зелене лице з довгою, розчухраною, рижою бородою і з вусами, наче дві розмикані мітли, силкувалися виразити приємну й готову до компліментів міну салонового льва». (Добровський.)
- «Це було все, що воєнна доля лишила Штранцінгеру». (Скрипка.)
- «Старий страшний гість став нагло з незвичайною силою стукати до їхньої свідомості». (Голод.)
Літературний диктант . Чи знаєте ви текст кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»?
1.Кого боявся в ранньому дитинстві Сашко, так і не побачивши її ніде? (Гадюки.)
2. Що найбільше любив робити Сашковий дід? (Кашляти.)
3. Як звали собаку хлопчика? (Пірат.)
4. Без чого не могла жити баба Марусина? (Без прокльонів.)
5.Яку музику найбільше любив Сашко? (Клепання коси.)
6. Скільки няньок доглядало Сашка? {Чотири.)
7.Під час якого релігійного свята почалася повінь? {На Пасху.)
8. Хто півтораста років завідував погодою? {Ворона.)
9.Складна й мудра професія... {хлібороб).
10. Який дикий звір «походжав уздовж висипу над самою водою»! {Лев.)
11. Як звали першого вчителя Сашка? {Леонтій Сазонович Опанасенко.)
12. Де соромно було відпочивати О. Довженку? {«Там, де працюють люди».)
13.Що є щастям для митця? {«Бачити зорі у буденних калюжах на життєвих шляхах».)
14.«Свята, чиста ріка незабутніх літ і мрій...». {Десна.)
Питання до кросворду
1.Річка, з якою пов'язане дитинство О. Довженка. (Десна).
2.Містечко на Чигиринщині, де народився О. Довженко. (Сосниця)
3.Перший звуковий_фільм О. Довженка. («Іван».)
4.Творча професія в кіномистецтві. (Режисер)
5.Перша кіноповість О. Довженка. («Арсенал»)
6. Фільм О. Довженка, який зняли за 100 днів. («Звенигора»)
7. Єдина роль у кіно О. Довженка. (Кочегар)
8. Журнал, у якому друкувалися малюнки-карикатури О. Довженка. («Молот»)
Літературний диктант за змістом повісті І. Нечуя – Левицького «Кайдашева сім`я»
1. Описані події відбуваються у селі…
2. Кайдашевих синів звати…
3. Вона замолоду служила у панів і набралася від них трохи панства…
4. Висока на зріст, рівна станом,не дуже тонка, з кремезними ногами, чорними косами, була ніби намальована на білій стіні…
5. Як перший тиждень після весілля ставилася Кайдашиха до старшої невістки?
6. Кому належать слова: « Не моя воля у цій хаті», і для неї захотілося волі та своєї хати…»
7. Чим закінчилася сварка за мотовило між Мотрею і Кайдашихою?
8. Після невдало звареного обіду Мотря вирішила…
9. Що вирішив зробити старий Кайдаш, щоб припинити сварки у сім`ї?
10. Дівчина була невеличка на зріст, але рівна, як струна,гнучка, як тополя,гарна, як червона калина, була з поетичною душею, ласкавим серцем…
11. З якої сім`ї була молодша невістка?
12. Як з самого початку поставилася Кайдашиха до молодшої невістки?
13. Хто до кого казав: « У нас була, як рожа цвіла, а тепер стала, як квітка в`яла..»
14. Що вирішила зробити Мелашка під час прощі до Києва ?
15. Хто про кого сказав: «Постив 12 п`ятниць, щоб не вмерти наглою смертю та в воді не потопати , а проте втопився. І п’ятниці нічого не помогли.»
16. Чому помер старий Кайдаш?
17. За що волосний посадив Мотрю в холодну на два дні?
18. Про кого сказано: « Чоловік гордий та жорстокий, з його буде добрий сіпака»…
19. Чий портрет: «Висока та суха, наче циганська голка,в запасці,в рясній білій, як сніг,сорочці. Сліпе око біліло, як вушко в голці.»
20. Чому Лаврінова груша опинилася на Карповому дворі?
21. Як закінчився конфлікт через грушу?
22. Яким ремеслом займався старий Кайдаш?
23. Чий портрет: «Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице ченця. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною»?
24. Який епізод твору можна вважати його кульмінацією?
Відповіді
- Семигори
- Карпо та Лаврін
- Маруся Кайдашиха
- Мотря
- Добре
- Мотрі
- Карпо побив батька
- Варити обід тільки для себе та Карпа
- Добудувати хату для Мотрі та Карпа
- Мелашка
- З бідної
- Погано
- Мати Мелашки
- Залишитися у Києві
- Карпо про батька
- Від надмірної пиятики
- За вибите свекрусі око
- Про Карпа
- Марусі Кайдашихи
- При поділі двору після смерті батька груша лишилася на Карповій половині
- Груша всохла і сім`ї помирилися
- Був стельмахом
- Омелька Кайдаша
- Коли Мотря вибила Кайдашисі око
Літературний диктант за змістом роману Панаса Мирного « Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
1.Співавтором роману був…
2.Справжнє прізвище Панаса Мирного…
3.Сюжетною основою для написання роману став нарис…
4. Кого описано в уривку: « Як же дійшов до літ та убрався в силу,- біда з ним та й годі! Високого зросту, бравий, широкоплечий, як із заліза збитий, а до того ще меткий, як заєць, співун-реготун… Хороший з лиця - повновидий, рум’янець на всю щоку, з чорними, веселими очима, лискучим усом, - він був перший красень на селі…»
5. « Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке – дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духовна міць, разом з якоюсь хижою тугою…»- у цьому уривку описано…
6.Прізвища Хрущ, Хрущов, Притика в романі мав…
7. « Будинок з багатьма прибудовами і надбудовами» - цю характеристику роману літературознавець Олександр Білецький дав за…
8. Хто під час грабунку убиває панського сторожа?
9. Отримує за службу орден Георгія….
10. Хто відмовляється за гроші від одруження з Галею?
11. Може «поправити діло» за хабаря 50 рублів…
12. Столітню українську історію показано крізь призму історії села …
13. В одній із редакцій роман дістав назву…
14.Прототипом Чіпки Вареника став відомий на Полтавщині розбійник…
15.Грицько Чупруненко – це…
16.Махамедом у творі називали…
17. Матня, Люшня, Пацюк – це…
18. Розташувати події у правильній послідовності: Максим Гудзь у москалях – арешт Чіпки й дорога на Сибір – одруження Чіпки з Галею – смерть баби Оришки
19. «Польовою царівною» у романі названо…
20. Роман написано у стилі…
21.Зрозумівши, що не зможе повернути Чіпку до чесного життя, його дружина…
22. Про кого сказано: « Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітками…Маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом,- вона здавалась русалкою.»
23. « Не судилося (ій) щастя. Не зазнала вона його змалку, не бачила дівкою, жінкою; не сподівалася замужньою вдовою…» - про кого ці слова?
24.Хто з героїв роману про кого думав: « Не знав ти долі від самого малку – може, аж до смерті…Ганяла вона тебе з одного краю світа на другий; од панського двору до Дону, од Дону – до прийому… Де ти тепер? Що тепер з тобою?»
Відповіді
- Іван Білик
- Панас Якович Рудченко
- « Подоріжжя од Полтави до Гадячого»
- Максима Гудзя
- Чіпку Вареника
- Батько Чіпки
- Складну композицію
- Чіпка
- Максим Гудзь
- Москаль Сидір
- Чижик
- Піски
- « Пропаща сила»
- Василь Гнидка
- Товариш Чіпки з дитячих літ
- Максима Гудзя
- Товариші Чіпки
- Смерть баби Оришки – Максим Гудзь у москалях – одруження Чіпки з Галею – арешт Чіпки й дорога на Сибір
- Галю
- Реалізму
- Покінчила життя самогубством
- Про Галю
- Про матір Чіпки Мотрю
- Чіпка про свого батька
Літературний диктант за змістом комедії І. Карпенка – Карого « Мартин Боруля »
1.Справжнє ім.`я драматурга Івана Карпенка – Карого…
2. Назвати представників родини І. Карпенка – Карого, які належали до театру корифеїв.
3. Новий український театр започатковано виставою…
4. Жодного разу не з`являється на сцені дійова особа твору« Мартин Боруля»…
5. Репліка « Виграв чи програв, а грошики дай! Живи – не тужи! Все одно що лікар: чи вилічив, чи залічив – плати!» належить…
6. Репліка Мартина Борулі « Дорогою не балакай до мене, бо я тебе, капловуха собако, чисто всього обпатраю!» адресована…
7. Найбільшим комізмом сповнені діалоги між Мартином і…
8. Розташувати події у правильній послідовності: згода Борулі на шлюб Марисі з Миколою – викрадення коней в Омелька – приїзд на заручини Націєвського – звільнення Степана з роботи
9. Події у творі « Мартин Боруля» відбуваються протягом…
10. Кому належить репліка « Поросят тільки у ночвах патрають, а ти хочеш благородного чоловіка…»
11. Хто сказав: « Краще жить на світі щасливим мужиком, ніж нещасним паном – це всяке знає!»
12. « Їздю на своїх конях по просителях: і коней годують, і мене годують, і фурмана годують, і платять!...» - казав…
13. Кому належить репліка « Та я ж письмоводителеві над ночвами ціле відро води на голову вилив…»
14. « Красовський державець… - вір мені, що як будеш отак роздувать свій гонор, то Красовський з`їсть тебе!» - говорив…
15. Хто з героїв біжить до шпиля виглядати гостя?
16. Хто тікає із власних заручин?
17. Хто просить благословити дітей до шлюбу?
18. Спалює папери про дворянство…
19.Працює повіреним в обох ворогуючих сторін…
20. Продовжити репліку Марисі «…тільки той має право їсти, хто…»
21. Який справжній факт з життя родини автора ліг в основу сюжету?
22. Жанр твору « Мартин Боруля» -….
23. Хто з героїв назвав Мартина «бидлом» ?
24. За кого мріє Мартин видати заміж свою доньку?
Відповіді
- Іван Карпович Тобілевич
- Брати Микола Садовський, Панас Саксаганський, сестра Марія Садовська – Барілотті
- « Наталка Полтавка» І. Котляревського
- Красовський
- Трандалєву
- Омелькові
- Омельком
- Викрадення коней в Омелька – приїзд на заручини Націєвського – звільнення Степана з роботи – згода Борулі на шлюб Марисі з Миколою
- Кількох тижнів
- Мартинові
- Марисі
- Трандалєву
- Омелькові
- Гервасій
- Омелько
- Націєвський
- Гервасій
- Мартин
- Трандалєв
- …їжу заробляє.
- Багаторічне клопотання батька драматурга Карпа Адамовича з метою документально відновити втрачене предками дворянство.
- Трагікомедія
- Красовський
- За Націєвського
Літературний диктант за змістом повісті Михайла Коцюбинського « Тіні забутих предків»
- Повість екранізував режисер…
- У якому регіоні України розгортаються описані у творі події?
- Злим духом, що править усім, у віруваннях героїв повісті постає…
- Як композиційний елемент М. Коцюбинський уводить у повість пісні…
- Розташувати події у правильній послідовності: Марічка ділиться цукеркою з Іваном – одруження з Палагною – Іван на полонині – танок з чугайстром
- Ознаки якого стилю властиві повісті?
- Хто до кого говорив: « Нічьо! Ти меш, сарако, вівчарити, я му сіно робити. Вилізу на копицута й си подивлю в гори на полонинку, а ти мені затрембітай…»
- Кому належать слова: « Навіки слава! Тепер маєм живий вогонь, а доки ме він горіти, ні звір, ні сила нечиста не озьмеся маржини та й нас…»
- « Я заклинаю вас, громи й громовенята, тучі і тученята, я розганяю тебе, фортуно, на ліси й води…» - вигукував…
- « Чому не заговориш до мене, чому не поглянеш, не позавиваєш мозолі на моїх пучках? А в котру онь доріжку вибираєшся… відки виглядати маю тебе?» - голосила…
- « Ще кривий! Ще сліпий! Го – го! Як танцювати, то танцювати…Я ще заграю до танцю… Ти ще такої не чув, небоже…» - говорив…
- Хто з героїв видобуває у старий спосіб вогонь?
- Постійно ворожить, зраджує близькій людині…
- Хто з героїв потопає в Черемоші?
- Хто покидає рідне село й повертається через шість років?
- Уважає свою дитину підкинутим бісеням…
- Що означає вжитий у реченні діалектизм: « Навіть маржинка не давала колишньої втіхи»?
- Діалектизм плай означає…
- Івана та Марічку називають українськими…
- За жанром «Тіні забутих предків» - це…
- Іван та Марічка – діти ворогуючих родин…
- « Зеленим сміхом засміялися трави» …- у реченні є художній засіб…
- Кого у творі називають мольфаром?
- Який місцевий звичай під час похорону Івана описує автор?
Відповіді
1.Сергій Параджанов
2. В Гуцульщині
3. Арідник
4. Коломийки
5. Марічка ділиться цукеркою з Іваном – Іван на полонині – одруження з Палагною - танок з чугайстром
6. Імпресіонізму
7. Марічка до Івана
8. Ватагу
9. Мольфар Юра
10. Палагна
11. Іван
12. Ватаг
13. Палагна
14. Марічка
15. Іван
16. Мати Івана
17. Маржинка – худоба
18. Гірська стежка
19. Ромео та Джульєттою
20. Повість
21. Гутенюків та Палійчуків
22. Тавтологія
23. Юру
24. Танці та розваги
Літературний диктант за змістом драми – феєрії Лесі Українки « Лісова пісня »
- Твір написано у стилі…
- Фольклор якого регіону України використала письменниця у творі?
- Суперницею Мавки у творі виступає…
- Бездуховність і обивательську обмеженість утілено в образах…
- Слова « Я маю в серці те, що не вмирає!» належать…
- Кого описується в рядках: « …молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами; одежа на йому міниться барвами, від каламутно – жовтої до ясно – блакитної і поблискує гострими золотистими іскрами» ?
- Жанр феєрія означає…
- В які пори року відбуваються події у творі?
- Розташувати події у правильній послідовності: Лукаш одружується – Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези – Мавка перетворюється на вербу – Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку
- Кому належать слова: « Ой лишенько! Іще не починала! Ой мій упадоньку! Що ж ти робила? Нездаренько! Нехтолице! Ледащо!»
- Хто до кого казав: « Що лісове, то не погане, сестро,- Усякі скарби з лісу йдуть…
- Хто до кого говорив: « І та вже відьма? Ба, та вже судилось відьомською свекрухою вам бути»
- Кому належать слова: « Я з кодлом лісовим не накладаю так, як твій рід рід! Зрубай її, як хочеш, хіба я бороню? Ось на й сокиру.»
- Хто до кого звертався: « Заграй, заграй, дай голос мому серцю! Воно ж одно лишилося від мене.»
- Хто з героїв ріже свого пальця, щоб урятувати красу Русалки Польової?
- Лукаша перетворює на вовкулаку…
- Забирає Мавку під землю…
- Рятує Мавку, огортаючи вогнем вербу, на яку вона перетворилася…
- Захищає дуб від охочих його зрубати…
- Старість та поміркованість у творі символізує…
- Який музичний інструмент є символом поетичної душі Лукаша?
- Чий портрет: « Він древній, сивий дід, довге волосся і довга біла борода всуміш з баговинням звисають аж до пояса. Шати на ньому – барви мулу, на голові корона із скойок. Голос глухий, але дужий.»
- « Не точи! Се кров її. Не пий же крові з сестроньки моєї!» - хто , кому про кого говорить?
- Чий портрет: « Гарний хлопець у червоній одежі, з червонястим, буйно розвіяним, як вітер, волоссям, з чорними бровами, з блискучими очима.»
Відповіді
- Неоромантизму
- Волині
- Килина
- Килини та Лукашевої матері
- Мавці
- « Той, що греблі рве»
- Казка ( чарівний, казковий, міфічний)
- Навесні, влітку, восени
- Мавка не дає Лукашу наточити соку з берези – Лукаш одружується – Лісовик перетворює Лукаша на вовкулаку – Мавка перетворюється на вербу
- Матері Лукаша
- Дядько Лев до матері Лукаша
- Лукаш до матері
- Килині
- Мавка до Лукаша
- Мавка
- Лісовик
- « Той, що в скалі сидить»
- Перелесник
- Дядько Лев
- Водяник
- Сопілка
- Портрет Водяника
- Мавка до Лукаша про березу
- Портрет Перелесника
Літературний диктант за змістом повісті Ольги Кобилянської « Земля»
- Якою мовою писала перші твори письменниця?
- До яких модерністських течій тяжіла авторка?
- Яка реальна подія лягла в основу твору?
- Повість О. Кобилянська присвятила…
- Словами « Він роботи боїться, йому танець в голові. Зо стрільбою ходив би день і ніч по полі й по лісі» охарактеризовано…
- Словами « нічого не мала, була убога, а лиш виставлена на гнів матері і штовханці брата» охарактеризовано…
- Біблійний образ Каїна втілює у собі…
- Розташувати події у правильній послідовності: пригода з Сойкою і телям – пригода з марищем з розжареними очима – випробування наметів на морозі – одруження Анни з Петром
- Найбільше Сава боявся…
- Про кого написано так: « Була се слабосильна, ще доволі молода жінка з ніжними рисами обличчя, на якім за першим поглядом було пізнати, що тяжка, ненастанна праця й жура, що гнітила її, надали їй п`ятно старості»?
- Чий портрет: « Середнього зросту, з темним, як шовк, волоссям…на око ніжна, таїла в собі силу, що вабила до себе, мов музика, гармонією жіночності»?
- Про кого ці рядки: « …на неї ні один порядний хлопець на селі не глядить, її ніхто порядний за жінку не візьме. Вона погана волошка…очі, як у чортиці або як у голодної собаки»?
- Сусідній ліс, теля, місяць та зорі, обірвана струна на весіллі – усі ці поняття в повісті є…
- Про яке майбутнє свого сина мріє Анна?
- Кому потай від Марійки записав Івоніка найкращий лан Михайла?
- Кому належать слова: « Чи я жадаю від вас землі? Яне жадаю від вас ані крихти землі! Держіться вашої землі, а я зроблю, що мені схочеться!»?
- Хто з героїв, вбивши зайця, « …в дійсності не знав, пощо вбив його, якесь «щось» у нім приказало йому те вчинити»?
- У якому регіоні України відбуваються описані у творі події ?
- « Кругом нас – якась безодня, що її вирила доля, але тут, у наших серцях, вона найглибша» (переклад з німецької) – ці слова у творі є…
- Про яких героїв йдеться: « … Всі бачили, що пара не була дібрана й гарна, що дитина молода не почувала для свого судженого ні іскорки прив’язання, що була німим оруддям іншої волі..»
- Про кого з героїв написано: « Сільські хлопці журилися нею ще менше. Вона була убога, а тому не мала для них ніякої вартості. Не мала ні землі, ні грошей».
- Хто з героїв про кого говорив: « Не докоряйте йому, тату, він ще дурний і не буде все такий!»
- На яке релігійне свято Михайло мав розповісти батькам про Анну?
- Про кого йдеться: « П`ятий рік живуть уже разом. В них коло хати рівновага й лад. Той лад, що його витворює невтомна праця і твердий ясний розум…Добре живуть»…
ВІДПОВІДІ
- Німецькою
- Символізм, неоромантизм
- Братовбивство в селі Димка біля Чернівець
- Своєму батькові
- Саву
- Анну
- Сава
- Пригода з марищем з розжареними очима – випробування наметів на морозі – пригода із сойкою і телям – одруження Анни з Петром
- Анни
- Про Марійку
- Анни
- Про Рахіру
- Символами
- Не пов’язане із землею, мріє віддати його вчитися
- Синові Анни
- Саві
- Сава
- На Буковині
- Епіграфом
- Про Парасинку і Тодорика
- Про Анну
- Михайло про Саву
- У день святого Михайла
- Про Анну і Петра
Немає коментарів:
Дописати коментар